Jak můžou barvy na webu ovlivnit vaše uživatele

Dub 27, 2022 | Barvy na web, Tipy a triky, UX/UI design

Barvy na webu mají obrovskou moc. Přenáší zprávy, ovlivňují naše pocity i jednání. Mohou podvědomě zklidnit nebo naopak vybudit k akci. Díky pochopení, jak barvy na webu působí na uživatele i díky jejich správnému použití můžete posílit vaši značku, podpořit prodeje nebo přitáhnout pozornost ke konkrétním sekcím webu. Jak využít sílu barev na webu tak, aby vám pomohla dosáhnout stanovených cílů? Pro začátek vám pomohou základy psychologie barev v tomto článku.

Co je psychologie barev?

Psychologie barev se jako vědní disciplína zabývá vlivem barev na lidské chování. Spadá pod oblast behaviorální psychologie a pomáhá pochopit chování zákazníka. Na téma psychologie barev již byla publikována řada vědeckých studií a odborných prací a další stále přibývají. Pokud by vás zajímaly konkrétní, podívejte se na Color and psychological functioning: a review of theoretical and empirical work nebo Color Psychology and Graphic Design Applications.

Ačkoliv se nejedná o exaktní vědu, která vám zaručí přesně měřitelné výsledky (například proto, že ne všichni reagují na tytéž barvy stejným způsobem), měli byste této oblasti věnovat pozornost při návrhu webu.

Rozdělení barev

Studené a teplé barvy

Každá barva se řadí mezi studené nebo teplé odstíny, které se mezi sebou liší obsahem červené a žluté. Teplé barvy jsou přívětivé, veselé a hřejivé. Některé odstíny mohou působit energicky, výrazně až agresivně: i proto se například červená často používá pro chybová hlášení. Teplé barvy najdete na barevném kole od žluté, přes červenou až po růžovou.

příklad teplých barev
Příklad barevných odstínů teplých barev

Chladnější barvy s vyšším obsahem modré navozují pocit zimy, noci či smutku. Mohou ale také uklidňovat (například barva oblohy). Opticky se zdají objekty, vyvedené v teplých barvách větší a výraznější, než ty ve studených. Mezi chladné se řadí barvy od fialové, přes modrou po zelenou.

Studené barvy na webu můžou být na podobné paletě

Neutrální barvy

Mezi neutrální barvy patří odstíny, které přebírají charakteristiky jiných barev z barevné palety, umí je mezi sebou propojit a podpořit jejich sílu. Působí uklidňujícím dojmem a navádí pozornost k ostatním barvám. Patří mezi ně černá, bílá, šedá nebo odstíny hnědé. Hodí se například na pozadí, protože nepůsobí rušivě, ale bude slušet i projektům, ke kterým se hodí spíše zemité barvy.

příklad neutrálních odstínů při výběru barvy na webu
Příklad barevných odstínů neutrálních barev

Výrazné a syté barvy

Syté odstíny a neonové barvy na webu působí energicky. Obvykle jim dávají přednost muži před ženami, které preferují spíše jemnější, pastelové odstíny. Tyto barvy vyvolají silné emoce, přitáhnou pozornost, předají zprávu a vystoupí ze svého okolí. Hodí se proto například na landing page webu, kde uživatele vtáhnou do děje a přivedou k akci.

Stejně dobře navedou oči na konkrétní sdělení nebo sekci webu. Mohou působit i zábavně a trendy nebo ideálně doplnit vyznění minimalistické stránky. Když to ale přeženete s použitím sytých barev, budou působit rušivě, snadno uživatele unaví a zahltí.

syté a neonové barvy na webu rozzáří vaše sdělení
Příklad barevných odstínů sytých a neonových barev

Pastelové barvy

Ve webdesignu ne vždy platí, že čím sytější barva, tím lepší. Vsadit můžete i na jemné pastelové barvy. Jedná se o odstíny jiných barev, ztlumené přidáním bílé nebo šedé. Ze zelené tak vzniká mátová, z fialové levandulová a podobně. Podle psychologie barev si lidé pastelové odstíny často spojují s jarem a se vznikem něčeho nového. Evokují klid, hravost, dětství, čistotu i ženskost. Jejich použitím na webu se budou vaši návštěvníci cítit bezpečně a příjemně.

Dříve se tyto barvy na webových stránkách objevovaly poměrně často. V posledních letech je nahradily spíše výrazné, ostré barvy, které cílí na okamžité upoutání pozornosti. Pastelů tak můžete využít, když se chcete odlišit od konkurence.

Pastelové barvy na webu se hodí například na pozadí, protože k nim snadno přidáte tmavý text nebo nadpisy a dosáhnete kýženého kontrastu. Vizuálně zajímavé je i spojení několika pastelových odstínů v rámci použité barevné palety.

pastelové barvy na webu vás odliší od konkurence
Příklad barevných odstínů pastelových barev

Barvy na webu a kulturní rozdíly

Asociace barev s různými emocemi je do značné míry ovlivněna osobní zkušeností každého jedince i kulturou, ve které vyrůstal.

  • Bílá v mnoha západních zemích symbolizuje nevinnost a čistotu, zatímco v některých asijských státech je spojena se smrtí a smutkem.
  • Modrá v řadě východních kultur odhání zlo a symbolizuje uzdravování. V Albánii, Řecku nebo Turecku lidé věří, že modré amulety ve tvaru očí chrání svého nositele před okem ďábla. Ve spoustě zemí je modrá spojena s mužským pohlavím, v Číně je však barvou žen. V některých státech zase doprovází truchlení a smutek.
  • V Japonsku je růžová barvou mužů. Například Čína růžovou dlouho neměla ve slovníku, barva do této kultury pronikla až se západními vlivy: čínské slovo pro růžovou zní doslova cizí barva. V Americe růžová značí něco drahého a jedinečného, zatímco v Japonsku se používá pro levné produkty.
  • Zelená je národní barvou Mexika a symbolem nezávislosti Španělska, pro Iry znamená štěstí. Naproti tomu v některých částech Indonésie je zelená prakticky zakázanou barvou z historických a mytologických důvodů.
  • Žlutou si Američané spojují s radostí a veselím, pro Francouze vyjadřuje slabost nebo žárlivost.

Rozdíly ve vnímání barev mezi různými kulturami jsou opravdu veliké. To vysvětluje i fakt, že lidé v různých zemích řadí jiné barvy mezi své oblíbené. Máte-li webovou stránku, která cílí i na zahraniční uživatele, nezapomeňte tento faktor vzít v potaz a dopředu si připravte rešerše konkrétního trhu a jeho kulturních specifik v souvislosti s barvami.

Jak můžou barvy na webu zvýšit potenciál vašeho webu

Jako první krok zvažte výběr vhodných barev podle jejich významu. Prostudujte si asociace, vyvolané jednotlivými barevnými odstíny. Konkrétní barvy mají i své obvyklé oblasti využití (například modrá pro medicínu, zelená pro ekologické projekty nebo růžová pro kosmetiku). Těmito trendy se nemusíte plně řídit, avšak nevhodnou barvou byste mohli své stránce uškodit.

Následně proveďte rešerše a ověřte barevné preference svých zákazníků (v závislosti na pohlaví, věku, vzdělání a dalších faktorech). Dva weby, postavené na stejné barevné paletě, mohou fungovat naprosto rozdílně kvůli odlišné cílové skupině i jinému zaměření webu. Muži i ženy například podle různých výzkumů mezi oblíbené barvy často shodně řadí modrou a zelenou, ale naproti tomu je obliba fialové a případně růžové barvy spíše ženskou záležitostí.

preference barev muži vs ženy z roku 2011
Zdroj obrázku: Scott Design Inc., průzkum preferencí barev

Jedním z příkladů může být průzkum společnosti Scott Design Inc., která v roce 2011 shromáždila data od 6300 respondentů ze 150 zemí. Výsledkem by tedy měla být poměrně důvěryhodná analýza, na jejíž kompletní výsledky se můžete podívat tady. Škoda jen, že konkrétně tento průzkum nezahrnoval růžovou.

Použití barev na různých částech webu

Zásadní význam má i použití vhodných barev v různých částech webu (pozadí, tlačítka a další prvky) a stejně tak jejich harmonická kombinace v rámci zvolené barevné palety. Jednou z pomůcek výběru barev na web je pravidlo 60-30-10. To doporučuje použít první barvu jako dominantní (na webu se objeví ze 60 %), druhou (30 %) jako sekundární a třetí (10 %) jako akcentní k upoutání pozornosti. 

Různé odstíny každé barvy vyvolávají odlišné emoce, avšak z výzkumů vyplývají některé styčné body ve vnímání jednotlivých barev:

  • červená: vášeň, násilí, nebezpečí, pozornost, barva slev a výprodejů,
  • zelená: důraz na životní prostředí, příroda, uvolnění, rozhodnost,
  • modrá: důvěra, inteligence, bezpečí, stabilita, klid, smutek,
  • bílá: čistota, nevinnost, řád, důvěryhodnost,
  • černá: temnota, smrt, moc, exkluzivita, elegance, síla,
  • žlutá: optimismus, síla, život, přátelskost, čest, věrnost,
  • oranžová: radost, veselí, pohodlí, teplo, oheň,
  • fialová: síla, luxus, bohatství, extravagance, kreativita,
  • růžová: ženskost, láska, zranitelnost, citlivost, nevinnost.

Ačkoliv jednotlivým barvám jsou přiřazovány různé významy, podstatným faktorem jejich výběru je i to, jak je uživatel vnímá ve vztahu k vaší značce. Barvy, které nijak nesouvisí s vaším oborem činnosti mohou na uživatele webu působit negativně.

Potřebujete poradit s výběrem vhodných barev na váš web?

Při výběru ideálních barev spoléhejte nejen na selský rozum a intuici, ale udělejte si poctivé rešerše své cílové skupiny a těm přizpůsobte výběr barev i poselství, které návštěvníkům chcete předat.

Potřebujete-li poradit s působením jednotlivých barev a vybrat ty správné odstíny pro svou stránku, obraťte se na mě a společně vytvoříme dokonalou webovou stránku, na které se budou návštěvníci cítit příjemně.