Brand a branding: 6 tipů, jak začít budovat svou značku

Kvě 6, 2022 | Branding, Tipy a triky

Osobní značka, osobní brand, firemní značka, branding. To jsou buzzwordy, které se velmi často skloňují v businessu a hlavně v marketingu. Všechny tyto pojmy mají jedno společné: označují snahu jednotlivců či firem vytvořit si pevné místo na trhu spojené s konkrétními charakteristikami, konotacemi a určitou přidanou hodnotou. 

Co je brand a branding?

Pokud chce člověk uspět na trhu a odlišit se od konkurence, musí si v oblasti, které se věnuje, „udělat jméno“. To znamená vybudovat si určitou pověst, zdůraznit části služeb či vlastnosti, kterými se odlišuje od ostatních, zkrátka dát o sobě vědět. Stává se aktivním tvůrcem svého úspěchu a pozice na trhu bez ohledu na obor, ve kterém se specializuje. Co je brand a branding?

Brand

Značka (brand) je obchodní a marketingový koncept, díky kterému můžou lidé snadno identifikovat člověka (osobní brand), produkt (produktový brand) nebo společnost (firemní brand). Každá značka má většinou jméno, ale sama o sobě je nehmotná. Proto úspěch značky závisí hlavně na tom, jak vás vnímá zákazník a jak dobře nejen se stávajícím, ale i potenciálním zákazníkem budujete vztah a své renomé.

Branding

Budování značky (branding) je vědomý a dlouhodobý proces, který rozhodně netrvá týdny nebo měsíce, ale spíše roky. Cílem je odlišit se od konkurence, dodat podnikání „něco navíc“ a rozvíjet aktivity, díky nimž si zákazníci při vyslovení jména či názvu firmy vybaví konkrétní tvář nebo výrobek. Tedy stvořit ideální obraz toho, jak by měla osoba nebo značka navenek působit.

Svou specifičnost můžete vyjádřit také osobitými grafickými prvky nebo jazykem, jakým vaše značka promlouvá. 

Jak můžete začít budovat svou značku

1. Zaměřte se na svou jedinečnost

Značka, kterou se chystáte budovat je souborem hodnot, vlastností a asociací, které by se lidem měly vybavit s souvislosti s vaším podnikáním. Nezáleží přitom na tom, zda jde o osobní nebo firemní značku (například v drobném podnikání většinou lépe funguje osobní značka). Cílem vašeho snažení by mělo být odlišení se od konkurence a dosažení silného postavení na trhu díky vlastnostem, které jsou pro vás a vaši službu unikátní.

Jde tedy o promyšlený systém prezentace vaší osobnosti, služeb a produktů, který vám přináší konkurenční výhodu a upevňuje vaše postavení v oboru, jemuž se věnujete. Silná značka by měla být snadno zapamatovatelná, srozumitelná a postavená na základních pilířích, které by se neměly měnit.

branding, brand

Pokud chcete budovat svůj brand, ale nevíte si s tím rady, dejte mi vědět, ráda vám poradím v rámci osobní konzultace nebo vám pomůžu komplexně definovat 15 klíčových atributů značky.

2. Nebojte se být jiní

Určitě jste si všimli, že když se seznámíte s někým novým, mnohem lépe si ho zapamatujete, pokud je něčím specifický. Není až tak důležité, zda jde o barvu vlasů, zajímavý tón hlasu, vadu řeči, tajuplný pohled, postavu nebo způsob, jakým přemýšlí.

Existuje-li něco, čím se odlišujete od ostatních, nesnažte se to skrývat nebo se přetvařovat. Právě naopak: proměňte tuto odlišnost ve svou přednost. Lidé si vás pak snáze vybaví právě proto, že jste v něčem jiní. A to přesně potřebujete.

3. Inspirujte se, ale zůstaňte autentičtí

Jestli si nejste úplně jistí, na co přesně se zaměřit, udělejte si průzkum trhu. Podívejte se na své konkurenty a zjistěte, na čem postavili svou značku oni. Můžete si sepsat nápady, které hodnotíte jako inspirativní a později se zamyslet, jak byste mohli svou značku pojmout vy sami. Cílem rozhodně není někoho kopírovat, ale najít inspiraci a impulsy k nastartování vlastní kreativity a cesty k budování své značky.

Pokud byste se totiž při budování své značky rozhodli slepě napodobovat cizí nápady, výsledek by se docela určitě minul účinkem. Lidé vždycky poznají, že se jedná o pózu, která vám není vlastní. Když nejste autentičtí, bude se vám špatně pracovat a dříve či později stejně vypadnete z role, kterou hrajete. Určitá míra stylizace je přípustná a dokonce i přínosná, ale vždy musí být v souladu s tím, kdo jste.

4. Komunikujte tam, kde je vaše cílová skupina

Aby se o vás lidé dozvěděli, budete potřebovat platformu pro prezentování vaší osoby a práce. Jestli se rozhodnete pro vlastní webové stránky, blog, stránku či skupinu na Facebooku, účet na Instagramu nebo LinkedIn nebo jejich kombinaci či dokonce něco úplně jiného záleží na vašich preferencích, ale i na cílové skupině. Zkuste odhadnout, kde se vaši ideální zákazníci nejčastěji nachází a přizpůsobte tomu své aktivity. Pokud jste například odborný konzultant ve specifické oblasti a cílíte na středně velké firmy, může se vám spíše než Facebook hodit LinkedIn.

Aby vás vaše cílovka našla na webu, budete potřebovat buď dobrou optimalizaci pro vyhledávače, nebo správné nastavení reklam. Ani jedno není nejlevnější, ale základní SEO nestojí statisíce a časem uvidíte, zda oslovíte třeba specializovanou agenturu. Pokud nevíte, jak na optimalizaci pro vyhledávače, můžete si se mnou domluvit rychlou konzultaci. Ráda vás tajemstvím SEO provedu nebo pro vás vše potřebné rovnou udělám.

Rozhodně platí, že nemusíte být všude. Mohlo by se vám totiž stát, že budete trávit příliš moc času tvořením obsahu pro propagaci a nezbyde vám čas na rozvoj svých služeb či produktů. Proto se soustřeďte na ty kanály, které vám v kontextu vaší činnosti dávají největší smysl, a ty si hýčkejte, vylepšujte a udržujte je aktuální.

5. Pochvalte se a buďte na sebe hrdí

Většina Čechů je vychována v duchu hesla, které praví, že „samochvála smrdí“. Je to dost škoda, protože výsledkem je, že v porovnání s ostatními státy působíme jako extrémně nesebevědomý národ. Nedokážeme definovat, v čem jsme dobří, přijmout chválu a uznání a když už, odpovíme něco ve smyslu ale to přece nic není nebo já to ještě vylaďuju, ani se na to nedívej nebo dokonce já to jen zkouším, má to spoustu chyb. Pokud vám tyto věty něco připomínají, zapracujte na svém seběvědomí a nebojte se upřímně pochválit a uznat svou specilizaci, zvlášť pokud se chystáte prorazit i v zahraničí.

Jistě, nikdo nemá rád lidi, kteří mluví jen o sobě, svých úspěších a vlastní dokonalosti. To ale nemusíte. Buďte sví a budujte si zdravé sebevědomí. Když zvolíte tu správnou formu, není nic špatného na tom, že se pochlubíte svým úspěchem. Máte novou referenci, ze které jste nadšení? Získali jste vysněného klienta? Napsali jste úspěšný článek? Napsal o vás někdo v médiích? Dejte o tom ostatním vědět a podělte se s nimi o svou radost. Chválit se přece můžete i s mírou a pokorou.

6. Svůj brand verbalizujte a vizualizujte

Nyní už máte představu o tom, co budete k brandingu pro začátek potřebovat. Možná jste šli ještě dál a už tušíte, na jakých základech budete svoji značku budovat a jak chcete komunikovat, máte definované základní atributy značky, znáte svou cílovou skupinu a víte, na jakou pozici na trhu se chcete dostat. A taky jste se možná už rozhodli, jaké vlastnosti vaší osobnosti i služby chcete zdůrazňovat. Zbývá tedy jediné: svou značku verbalizujte a vizualizujte. Co k tomu budete potřebovat?

práce na vizuální identitě branding, brand

Můžete si připravit tagline, která vám pomůže zvyšovat povědomí o značce a verbalizovat ji. Dobrou přípravou je také elevator pitch, který vás ektivně představí zajímavým lidem. Dále se rozhodněte, jaké fonty a barevné kombinace vás budou reprezentovat. Jejich výběr není vůbec snadný, když si ale dáte záležet a zvolíte ty správné, máte napůl vyhráno.

Vizuální styl, který začnete používat, byste neměli moc měnit. Měl by být odrazem vaší značky a zároveň počítat s vaším rozvojem i budoucími plány. Můžete jít ještě dál a vsadit na profesionálně zpracovaný brand manuál, který vás bude provázet při všech aktivitách, abyste si zajistili konzistentní komunikaci. Kromě toho vám pomůže vytvořit image odborníka, který svému oboru rozumí, dobře se v něm orientuje a navíc ho jeho práce baví.

Potřebujete se svým brandem pomoct?

Pokud se chcete naplno pustit do brandingu své značky ale nevíte, kde začít, může vás v začátcích nakopnout konzultace. Dejte mi vědět a můžeme se spolu na vaše podnikání podívat komplexně, s odstupem a konstruktivně ho zhodnotit. Pomůžu vám ujasnit si, jaké jsou vaše silné a slabé stránky a v čem jste jiní –⁠ a třeba i lepší –⁠ než vaši konkurenti. Na základě toho vytvoříme vizuální styl nebo komplexní strategii brandu, což vám pomůže dlouhodobě a konzistentně oslovovat vaše vysněné zákazníky.