Jak vytvořit elevator pitch aneb buďte připraveni prezentovat svoji značku kdykoli a kdekoli

Kvě 9, 2022 | Branding, Business, Tipy a triky

První dojem je jednou z nejmocnějších zbraní, které můžete použít nejen při budování značky, ale i osobních a podnikatelských vztahů. Ať už se chystáte na pohovor, první obchodní schůzku, networkingové setkání nebo hledáte správná slova pro prezentaci na sociálních sítích, bude se vám hodit vysoce efektivní nástroj zvaný elevator pitch, který vám pomůže vysvětlit vaši značku a hodnotu.

Co je Elevator pitch?

Elevator pitch, nebo také elevator speech je možné přeložit jako prezentaci ve výtahu. Pokud trpíte klaustrofobií nebo výtahem nejezdíte, nemusíte se bát: tento nástroj využijete při mnoha dalších příležitostech, kde potřebujete rychle předat informace o sobě i svém produktu.

Elevator pitch je krátká prezentace toho, co děláte, kdo jste a jakou přínášíte hodnotu. Možná to zní jednoduše, ale zkuste si to. Nasoukat celý váš business a osobnost do několika vět je poměrně složité, zvlášť když víte, že jste limitovaní počtem slov nebo délkou projevu.

Chcete-li čísla, prezentace by měla obsahovat něco mezi 50–⁠100 slovy a trvat zhruba 30–⁠60 sekund, pokud ji říkáte nahlas. Zkrátka abyste to stihli při průměrně dlouhé cestě výtahem.

Jak vytvořit elevator pitch?

Pokud se na to cítíte, můžete svou mini prezentaci zkusit napsat rovnou v obecně doporučovaném standardu 75 slov. Rozsahem se ale ze začátku nenechte limitovat; běžte na to pomalu a nejdřív si formulujte zásadní myšlenky.

Můžete si vzít prázdný kus papíru (pokud preferujete eko verzi, otevřete si Word) a začít zeširoka. Napište si poznámky s nápady k jednotlivým částem, které by mělo obsahovat vaše představení. Zápisky pak upravte tak, aby z jejich obsahu vznikl krátký elevator pitch.

Co byste si měli ujasnit předtím, než začnete psát finální představení:

  1. Kdo jste?
  2. Co děláte, čím se zabýváte?
  3. Jaký je problém vašeho zákazníka?
  4. Jaké jsou benefity vaší služby / produktu / spolupráce?
  5. Jaký je váš osobní přínos ve vztahu k problému zákazníka?
  6. Co děláte jinak než konkurence?
  7. Jaké máte výsledky či statistiky, které by mohly podpořit váš projev?
  8. Jak vás může potenciální klient kontaktovat?

Hotovo? Super! Nyní přejděte k psaní vaší mini prezentace, vycházející z výše uvedených bodů. První pokusy mohou být příliš dlouhé či zdánlivě neobratné; nenechte se ale odradit. Žádná kvalitní prezentace nevznikne jen tak. Nechte si své myšlenky uležet a k psaní se vraťte klidně až za několik dní. Nakonec jistě najdete ta pravá slova, se kterými se ztotožníte a nebude vám dělat problém trénovat si je i nahlas, abyste byli připravení na osobní setkání.

Jedna verze většinou nestačí

Protože se denně dostáváme do různých sociálních situací a potkáváme různé typy lidí, je ideální si připravit několik variant elevator pitch. I jedna jediná vám pomůže srovnat myšlenky; když si ale připravíte víc verzí, budou se vám hodit.

Můžete si vytvořit varianty, určené například pro:

  • oficiální business představení, když chcete působit profesionálně,
  • neformální setkání, kdy velké fráze nejsou potřeba,
  • sociální sítě, kde se komunikuje tak trochu jinak,
  • informativní sdělení, které se hodí při networkingu,
  • prodej tam, kde od začátku cítíte potenciál k uzavření dohody.

Zaměření verzí záleží na vašich aktivitách. Pokud nechodíte na obchodní jednání nebo firemní prezentace, nejspíš žádné oficiality potřebovat nebudete a postačí neformálnější tón.

Výhodou zpracování několika variant vaší prezentace je, že se vám dostane pod kůži. Když se naučíte sebevědomě a přirozeně představit, co děláte a co přinášíte světu, budete schopni snáze vymyslet další variantu, která se hodí pro aktuální situaci.

Fráze a vzorce, které můžete použít

Při formulaci elevator pitch můžete sdělované informace napasovat do jedné z formulek, které vám ulehčí práci. Vzorce berte jen jako inspiraci, kteroukoli část si upravte podle vlastních preferencí a potřeb.

elevator pitch vzorec
Vzorec pro obecné představení
elevator pitch vzorec
Představení pro prodej
elevator pitch vzorec
Představení služeb (prodejní)

Na co si dát pozor

Umět prezentovat sebe a své služby je velká výhoda. Nezapomeňte se ale zajímat i o to, co dělá váš protějšek. Networking a představování jsou vzájemné aktivity a jen málo lidí stojí o nevyžádanou přednášku.

Počítejte s tím, že vás někteří lidé můžou odmítnout, protože se momentálně o vaše služby nezajímají. V tom případě můžete přepnout na networkingový tón a alespoň se seznámit, protože i takový člověk možná zná někoho, komu by se vaše specializace mohla hodit.

Nevíte si rady?

Ať se snažíte sebevíc, nedaří se vám elevator pitch zformulovat? Dejte mi vědět, pomůžu vám ujasnit si důležité aspekty a vaše úvodní představení dáme dohromady.