Jak vybrat správného webového designera: 9+1 indikátorů kvality

Bře 3, 2022 | Tipy a triky, Webové stránky

Pokud cítíte, že nastal ten správný čas na založení webových stránek, máte v zásadě dvě možnosti, jak tento plán uskutečnit: buď se pokusíte vytvořit web sami nebo si najmete spolehlivého dodavatele, který službu zrealizuje. Webový designer je ale profese, které se v ČR věnují stovky lidí. Jak vybrat toho správného?

Rozhodnete-li se oslovit profesionála, měli byste při jeho výběru věnovat pozornost několika parametrům, které často zcela zásadně odlišují přístup i kvalitu služeb jednotlivých dodavatelů. Než se rozhodnete do webových stránek investovat čas a peníze, projděte si mých 9+1 tipů, jak vybrat dodavatele pro web na WordPressu.

1. Vlastní webové stránky jsou nejlepší referencí

U každého potenciálního (i doporučeného) dodavatele si nezapomeňte projít celý jeho web s nabídkou. Všímejte si zejména následujícího:

  • Jak se prezentuje a jak vysvětluje, co dělá?
  • Má dostatek referenčních projektů k nahlédnutí?
  • Můžete se prokliknout na živé webové stránky, které web designer vytvořil, nebo jsou to jen statické obrázky, jejichž původ nelze přesně určit?
  • Má váš dodavatel ověřitelná doporučení?
  • Jsou webové stránky pěkné a funkční na notebooku i na mobilním telefonu?

Nebojte se být kritičtí: pokud si všimnete nedokonalostí, jako jsou například frekventované překlepy, chyby v každém druhém odstavci či nesprávné zobrazení prvků webové stránky na mobilním telefonu, utíkejte pryč. Některé nesrovnalosti se dají snadno vysvětlit. Když je web např. nově spuštěný nebo právě redesignovaný, je možné, že se ještě detaily vylaďují. Je-li ale web vašeho adepta zcela neresponzivní nebo má velmi zastaralý design, nejspíš to nebude nejlepší volba.

2. Dobrý webový designer má rozmanité portfolio

Máte už vytipované freelancery či agentury, jejichž web se vám líbí? Než podepíšete smlouvu, pečlivě si prohlédněte jejich portfolio. Referenční projekty, které dodavatel realizoval, by měly být dostatečně rozmanité. Správné portfolio by mělo zahrnovat různé typy webových stránek, jako například:

  • blog,
  • e-shop,
  • jednostránkový web,
  • e-shop,
  • jednostránkový web,
  • velký web,
  • projekt SAAS,
  • redesign,
  • web, generovaný uživateli,
  • případně další.

Na tuto část se zaměřte zejména, pokud hledáte složitější řešení. Dalším dobrým znamením je, když všechny referenční webové stránky nevypadají stejně a nejsou založené na jediné šabloně, kterou designér používá stále dokola, bez ohledu na zaměření zákazníka. Určitě chcete, aby váš web byl jedinečný, ne jen jeden z mnoha.

3. Dokonale připravená smlouva je skvělý začátek

Pro spoustu lidí se jedná o zbytečnou administrativní zátěž, ve skutečnosti je ale smlouva velmi důležitá. Je to jediný právní dokument, který stanovuje podmínky spolupráce mezi vámi a web designerem. Myslete na to, že právě tento dokument vás chrání, dojde-li k neočekávanému problému.

Smlouva by měla stanovovat všechny základní součásti služby: cenu, termíny, zaměření a obsah webových stránek, případné další služby, vícepráce a ostatní podmínky vzájemné spolupráce. Pokud vám váš web designér nepošle návrh smlouvy před zahájením prací na vašem webu, požádejte o něj. Práce bez smlouvy není v souladu s dobrou praxí.

4. Webový designér není každý, kdo umí vyměnit text u šablony

Weby na WordPressu lze vytvořit 100% na míru nebo pouze naplnit existující šablonu textem. Mezi těmito dvěma protipóly, které představují dva odlišně náročné přístupy k tvorbě webu, je spousta dílčích možností. Vše závisí nejen na schopnostech web designera, ale často i na stanoveném rozpočtu. 

Pamatujte, že zcela jistě nepotřebujete agenturu k naplnění šablony textem; tohle rozhodně zvládnete i sami. Pokud ale potřebujete technicky složitější řešení nebo rovnou web na míru, budete určitě potřebovat profesionála. V takovém případě se ujistěte, že ovládá minimálně následující disciplíny, zvláště pokud jde o člověka na volné noze. Ti by totiž měli zvládat několik specializací zároveň, což rozhodně není standard:

UX principy (user experience, uživatelská přívětivost)

UX je strukturovaný design služby nebo produktu, který zákazníka snadno provede webem. V tomto případě nejste zákazníkem vy: je jím váš potenciální zákazník, tedy uživatel vašeho webu a zájemce o vaše služby. Díky UX je web snadno použitelný a intuitivně vede návštěvníka k realizaci definované akce.

Váš webový designer nemusí být mistr tohoto oboru, zkušenosti v UX by ale mít měl (pokud máte velmi složitý projekt, měli byste chtít experta).

UI principy (user interface, uživatelské rozhraní)

UI představuje viditelný design a umístění všech prvků stránky, volbu barev, obrázků, videí, animací, interakcí, textů a výzev k akci. Díky uživatelskému rozhraní vypadá web atraktivně a naplňuje očekávání vaší cílové skupiny, navíc jí pomáhá se v designu orientovat. Nezapomeňte, že by váš web měl být navržený pro vaše zákazníky, ne pouze podle vašich osobních preferencí. Webový designér by měl mít přehled i v této oblasti.

Technické dovednosti

Váš webový designer by měl být nejen profesionálem s důkladnou znalostí prostředí WordPressu, ale měl by být schopen upravovat také CSS, HTML a ovládat základy JavaScriptu. Podle mého názoru je kódování webu ve WordPressu v době page builderů (DIVI, Elementor, Astra a další nástroje), v nichž je možné stránku sestavit z existujících prvků, naprostým přežitkem.

To ale neznamená, že se váš web musí omezit jen na předpřipravená řešení. Chtějte proto web designéra, který má pokročilejší technické dovednosti, dokáže vyrobit atraktivní a funkční web a zároveň vyhoví vašim individuálním požadavkům.

Grafické dovednosti

Webový designer, který zároveň ovládá základní principy grafiky a dokáže vytvářet vlastní elementy, přináší obrovskou přidanou hodnotu. Poskytuje totiž nekonečnou svobodu a umí vašim webovým stránkám dodat jedinečný vzhled. Zároveň se na něj můžete obrátit, až budete potřebovat vizitky, letáky či jiné menší projekty a nemusíte se bát, že vám vyrobí návrhy, které neladí s vaším webem.

Copywriting a editace textů

Copywriting (tvorba textů na web) je extrémně specializovaná disciplína. Pokud toužíte po ohromujících textech, budete si určitě muset za tuto službu navíc připlatit. Rozhodnete-li se ale sami vytvářet textový obsah, měl by vám šikovný webový designer poradit, jak sdělit vaši zprávu tak, aby vaše publikum zaujala, a případně upozornit na faktické a stylistické chyby. Ani sebelepší design webu totiž nic neznamená, jestliže stránka neobsahuje odpovídající texty v kvalitě, kterou očekává váš zákazník.

5. Dokonalé webové stránky potřebují komplexní servis

Frontendovou (viditelnou) část webových stránek lze na platformě WordPress vytvořit poměrně snadno, i bez hlubších znalostí. Kvalitní webové stránky ale netvoří jen to, co vidíte: je tu totiž i backendová (skrytá) část.

Backend zahrnuje všechno neviditelné a zajišťuje spolehlivost a fungování webu. Před podpisem smlouvy se ujistěte, že váš poskytovatel webových stránek:

  • dokáže správně implementovat a konfigurovat hosting a WP,
  • zabezpečí vaše webové stránky certifikátem SSL,
  • v případě potřeby nakóduje nebo upraví CSS,
  • bude pravidelně instalovat a udržovat použité pluginy nebo vám alespoň řekne, jak na to,
  • vhodně nastaví zálohování webových stránek pro případ potíží,
  • opraví váš web v rozumném čase, dojde-li k technickým potížím.

Dokáže váš freelancer nebo agentura navíc pochopit hlubší kontext, související s vašimi obchodními cíli, vizí či cílovou skupinou? Umí navrhnout funkční řešení na základě svých zkušeností nebo vám vedle realizace webu pomůže i s jinými problémy? Pak jste narazili na skvělého kandidáta.

6. Vlastní nápady, kterým můžete důvěřovat

Pro realizaci nového webu nebo redesign toho stávajícího potřebujete zkušeného partnera, který ví, co má dělat. Pro každého web designera je snadné vytvořit webové stránky přesně tak, jak chce klient. To ale nemusí být vždy nejlepší řešení. Web je nástroj, který používáte k reprezentaci a plnění cílů svého projektu nebo firmy, a váš webový designer by měl být natolik kompetentní, aby dokázal navrhnout, dodat a obhájit řešení, které bude opravdu fungovat.

7. Pro smysluplnou spolupráci je klíčová komunikace

Komunikace je jedním z klíčových faktorů, které je třeba brát v potaz. Odpovídá webový designer na vaše dotazy dostatečně rychle a přínosně? Prokazuje své odborné znalosti při návrhu řešení pro váš projekt? Mluví s vámi tak, abyste mu vždy rozuměli, aniž by používal vám neznámé odborné termíny a obraty?

Při komunikaci s dodavatelem byste se měli cítit komfortně a vědět, že se o váš projekt stará skutečný profesionál. Nezapomeňte však, že komunikace je obousměrný proces: abyste dostali skvělý výsledek, budete i vy muset spolupracovat, poskytovat informace, zpětnou vazbu a možná i pár vlastních nápadů a představ.

8. Vlastnictví webu a administrátorský přístup

Pokud se chystáte spustit zcela nový web, pravděpodobně požádáte svého web designera o pomoc s registrací domény a webhostingem. Je zřejmé, že doména a hosting jsou nutnost, při spolupráci s dodavatelem se ale ujistěte, zda je konkrétně doména zaregistrována pod vaším jménem. Je to jednoduché: vlastník domény je vlastníkem webu. Pokud si váš webový designer koupí doménu pro sebe, nemáte na ni žádná práva. Stejně tak je vám web k ničemu, pokud k němu nemáte přihlašovací údaje s právy administrátora, nebo nedej bože vůbec žádný.

Pozor, administrátorský přístup není jen tak nějaký přístup; jsou to přihlašovací údaje správce webu, které vás opravňují k provádění jakýchkoliv změn na vašem webu, ne jen editací obsahu (např. textu).

9. Základní školení pro vaši nezávislost

Máte pocit, že je WordPress příliš složitý a je obtížné v něm cokoli editovat? Není tomu tak. Dříve nebo později budete potřebovat měnit alespoň detaily, jako jsou telefonní číslo, e-mailová adresa, pracovní doba nebo i obrázek a části textů, aby byly aktuální.

Abyste mohli tyto úkony dělat svobodně a nezávisle, měl by vám web designer ukázat, jak na to. U mě trvá školení WordPressu přibližně 20 minut u prezentačních webů a můžete si jej i zaznamenat např. pomocí platformy ZOOM, abyste se k němu mohli kdykoliv vrátit. Navíc dostanete manuál, kde máte přesně popsaný postup, jak změny uskutečnit.

Bonus: Je vyšší cena webu sázkou na jistotu?

Myslíte si, že dražší služba automaticky znamená vyšší kvalitu? Můžete se mýlit. Každý poskytovatel služeb v oblasti digitálního marketingu má jinou cenovou strategii, která často závisí například na zkušenostech, hodnotě aktiv a vstupů, síle značky, referencích, kvalitě, velikosti projektů nebo momentální vytíženosti.

Můžete narazit na čerstvého freelancera, který si po letech v agentuře buduje vlastní portfolio a účtuje si relativně málo, ale zároveň vytváří skvělé webové stránky.

Stejně tak můžete jednat se studentem, který se teprve učí a jeho služby jsou levné, ale až časem zjistíte, že byla tato úspora na úkor kvality a váš web stojí ve vyhledávačích až na konci. Můžete také vsadit na jistotu a zaplatit známé agentuře, ale pokud máte projekt, který není složitý, mohl by vás místo desítek či stovek tisíc stát zlomek ceny.

Z pohledu ne zrovna ostříleného zákazníka je obtížné najít ideálního dodavatele podle ceny, zvlášť pokud jedna firma účtuje 100 000 Kč a druhá 20 000 Kč za zdánlivě stejný výkon. Cena tedy rozhodně není hlavním ukazatelem kvality. Pokud si ověříte reference a kompetence vašeho budoucího web designera a budete se řídit i dalšími tipy z tohoto článku, určitě najdete skvělé řešení pro váš nový web i za rozumnou cenu, která vám přinese potřebnou hodnotu.

Hledáte dodavatele pro váš projekt?

Vybrat kvalitního a poctivého webaře, na kterého se budete moci spolehnout nejen při tvorbě projektu, ale i v budoucnosti či v případě problémů, není snadné. Dejte mi vědět a vytvoříme skvělý prezentační web, e-shop či web portfolio, které bude splňovat vaše požadavky i cíle, které si stanovíte.