Kombinace barev na web: 4 nástroje pro výběr palety, která vás vystihuje a zároveň přitahuje zákazníky

Led 25, 2022 | Barvy na web, Tipy a triky, Webové stránky

Vybírat kombinace barev na web není jednoduché. Barvy jsou totiž to první, co váš návštěvník a potenciální zákazník vidí a vnímá. Při volbě barev můžete jednoduše vyjít z psychologie a teorie barev či dát na obecné i odborné rady z mnoha článků, které na toto téma byly vydány. Pokud chcete autentický a zároveň funkční web, měli byste výběru ideální palety věnovat čas. Záleží totiž nejen na vašich vnitřních preferencích, ale i na vaší cílové skupině a jejích očekáváních.

Jak vybrat správné kombinace barev na web

1. Definujte cílovou skupinu

Prvním krokem je vybrat základní barvy, které vás a vaše podnikání vystihují a zároveň budou připadat atraktivní vašim návštěvníkům. Co se týče cílové skupiny, zde stojí za to se pozastavit a dávat pozor na výběr finální barvy, případně palety. Pokud jste například žena, která poskytuje B2B služby a její cílovou skupinou jsou zejména ženy, je v pořádku vsadit na růžovou či pastelové barvy, pokud se vám líbí.

Na druhou stranu, pokud jsou ve vaší cílovce i muži, je méně pravděpodobné, že je růžový nebo jiný jemný vizuál zaujme. Pokud tedy nechcete přicházet o potenciální zákazníky jen kvůli nesprávně vybrané barvě, stojí za to věnovat se analýze cílové skupiny a jejím preferencím ještě před tím, než začnete vybírat vizuál webu.

2. Určete barvu, která vám bude sedět dlouhodobě

Pokud se rozhodnete pro hlavní barvu a barevnou paletu s tím, že ji v budoucnu změníte, když vám nebude vyhovovat, zadržte. Barvy jsou totiž jednou ze zásadních součástí vizuálního stylu, který definuje váš brand. Barva je nejen to, čeho si potenciální zákazník všimne jako první, ale také vás podle ní při dalším kontaktu pozná. To znamená, že pokud si vaši klienti „zvyknou“ na barvy, které používáte, bude pro ně těžké spojit si vás s novým stylem (logem, barvou, elementem, či celkovou komunikací). Dalo by se říct, že v některých případech to je, jako kdybyste začali budovat úplně novou značku.

3. Vyberte maximálně 3 barvy

Při výběru kombinace barev na web je dobré to nepřehánět a vybrat maximálně 3 barvy; jednu barvu na pozadí, jednu hlavní a jednu kontrastní, která bude skvěle fungovat na tlačítka a jiná CTA (call to action).

Při výběru barev nezapomeňte ani na barvu písma. Ve většině případů to je černá či její světlejší odstín, můžete ale vsadit také na tmavé odstíny hlavní barvy, které působí jemněji. Dejte pozor také na kontrastní poměr, aby se vašim návštěvníkům obsah textů dobře četl.

Existují samozřejmě výjimky, kde se používá i více než 5 barev. Při výběru těchto kombinací a finálním zadáním designérovi je ale dobré být opatrný a kdyby nic jiného, pohlídat si harmonii zvolených barev v paletě. Pokud se dané barvy na webu nepoužijí s citem, výsledkem může být vizuál, ve kterém je pro návštěvníka složité se zorientovat a celkově může působit zmateně a přeplácaně.

4 nástroje, které vám pomůžou vybrat skvělé kombinace barev na web

Nevíte si rady s tím, jak zvolit hlavní barvu a barevnou paletu? Nechte se inspirovat! Můžete se podívat na můj článek Barvy na web: základní teorie barev, abyste získali teoretický základ a následně použít jeden z níže uvedených nástrojů, který vám s výběrem finální palety pomůže.

Coolors

Oblíbeným pomocníkem pro výběr kombinace barev na web je Coolors. Coolors je sofistifikovaný a promyšlený nástroj, který nabízí mnoho možností, jak paletu upravovat podle vlastních preferencí. Můžete se nechat inspirovat náhodně vybranou paletou, kterou měníte stisknutím mezerníku. Pokud si pořád nevíte rady, podívejte se na nejpoužívanější palety.

Coolors nabízí možnost nahrát vlastní fotku a z té generovat barvy v HEX kódu. Oproti Canvě, kterou najdete níže, jde trochu dál a nechá vás vybrat odstín konkrétního místa na fotce a vytvořit z ní paletu.

coolors generátor barevné palety, kombinace barev na web, petra kennedy, dobrej nápad, webové stránky
Tvorba barevné palety v Coolors. Rozhodně vyzkoušejte!

Color palette generator (Canva)

Řadíte-li se mezi skalní fanoušky tohoto skvělého grafického nástroje, rozhodně vyzkoušejte jejich generátor barevných palet. I bez přihlášení či jakýchkoli poplatků vám Canva vygeneruje super paletu; buď z demo obrázku, nebo vašeho vlastního, který můžete nahrát. To znamená, že pokud máte oblíbenou fotku, zajímavý barevný koncept nebo obrázek, který vás oslovuje, můžete jen jednoduše nahrát a Canva udělá paletu zcela za vás.

Nutno říci, že generátor není 100% přesný. Pro inspiraci je to ale více než dobrý nástroj a stojí za to jej vyzkoušet.

canva generátor barevné palety, kombinace barev na web, petra kennedy, dobrej nápad, webové stránky
Generátor barevných palet od Canvy. Stačí nahrát fotku a dostanete hotovou paletu včetně HEX kódů.

Color Hunt

Pokud hledáte jednoduché řešení, vsaďte na Color Hunt. Jeho skvělou výhodou je to, že si barevné kombinace můžete filtrovat podle typů barev, např. pastelové, neonové, světlé, tmavé a spoustu dalších. Po najetí myší na vybranou barvu palety se vám zobrazí HEX kód, případně můžete na paletu kliknout a ukáže se vám kompletní specifikace.

color hunt generátor barevné palety, kombinace barev na web, petra kennedy, dobrej nápad, webové stránky
Ukázka barevných palet s použitím nástroje Color Hunt.

Adobe color wheel

Máte vybranou hlavní barvu, ale nenašli jste ideální kombinaci ve výše uvedených nástrojích? Nebo si chcete s barvami trochu více pohrát a porozumět jejich kombinacím? Pak zkuste barevné kolo od Adobe, který je zároveň skvělým pomocníkem při kontrole harmonie barev. V automaticky generované paletě změňte HEX kód na vaši vybranou barvu a sledujte, jaké kombinace barev na web, ale nejen tam, jsou harmonické. Nalevo si můžete vybrat typ pravidla (analogické, komplementární a další).

kombinace barev na web si můžete vybrat i v Adobe

Máte vybráno?

Máte vybranou paletu, která vás oslovuje a zároveň reflektuje vaši cílovou skupinu? Skvělé! Nyní můžete začít budovat svou vizuální identitu a začít se prezentovat jako skutečný profesionál.

Pokud hledáte pomoc s vaší webovou stránkou, potřebujete zpracovat logo, vizitky či jiné tiskoviny, dejte mi vědět, ráda se budu věnovat vaším požadavkům a úspěšné budoucnosti!