Optimalizace blogu: Jak psát blogové články, které budou vidět ve vyhledávačích

Srp 20, 2022 | Optimalizace, SEO, Tipy a triky

Všimli jste si někdy, že některé se některé články na blogu se zobrazují na první stránce výsledků vyhledávání, zatímco jiné jsou sotva viditelné na třetí stránce? Odpovědí na rozdíl mezi výsledky vyhledávání je optimalizace blogu. Pokud byl příspěvek na blogu optimalizován pro vyhledávače, je pravděpodobnější, že se ve výsledcích vyhledávání umístí výše a tedy získá kliknutí. Jak psát blog, abyste získávali organickou návštěvnost?

Co je to blog a jaké jsou jeho cíle

Blog je webová stránka nebo část webové stránky, kde je možné prostřednictvím článků a příspěvků sdílet novinky, názory, zkušenosti či myšlenky s ostatními. Téma blogu přitom není podstatné; můžete psát o svém životě, profesní specializaci, cestování nebo jiných zájmech. Blogy jsou obvykle pravidelně aktualizovány novým obsahem, takže čtenáři mohou vždy najít něco nového a zajímavého ke čtení.

Cílem blogu je vytvořit komunitu lidí, kteří navštěvují webové stránky, na kterých je blog umístěn. Jak ale zajistit organickou návštěvnost a pozice ve vyhledávačích, na kterých váš článek bude vidět?

Jak začít psát blog

Psaní blogu může být zábavná a obohacující zkušenost, zejména pokud se budete dělit o užitečné tipy a rady s ostatními čtenáři. Právě čtenáři jsou základním faktorem, kterému byste měli svůj obsah přizpůsobit. Není přitom důležité, jaké je hlavní téma blogu; můžete psát o životě, cestování, sdílet myšlenek i profesních zkušenosti, spojených s podnikáním nebo vaší odborností.

Začněte obsahovou strategií

Pro úspěšnou obsahovou strategii je zásadní porozumět svému publiku. Měli byste vědět, co vaši cílovou skupinu zajímá, jaký typ informací hledá a co od vašeho blogu očekává. Podle toho se rozhodněte, o čem psát blog ve formě zaměření či názvů článků, aby se logicky doplňovaly a vaši čtenáři se na blogu dozvěděli co nejvíce užitečných informací.

Vyberte téma článku

Výběr tématu je jedním z prvních a nejdůležitějších kroků při psaní jakéhokoli článku na blogu. Ať už je vaším cílem čtenáře vzdělávat, informovat nebo bavit, musíte se ujistit, že obsah bude dostatečně konkrétní, relevantní a zajímavý.

Téma vašeho článku by mělo odpovídat zájmům vašich čtenářů a jeho obsah přinést něco nového. Podívejte se i na články, které už byly publikovány, abyste pochopili, o čem píšou konkurenční bloggeři a zda můžete přinést novou myšlenku nebo zkušenost, kterou zatím nikdo nepublikoval. Alespoň základní průzkum zároveň pomůže vylepšit kvalitu vašeho příspěvku, zejména pokud jde o vzdělávací či odborný článek.

Při psaní článku můžete určitě využít své vlastní zkušenosti a znalosti. Zajímavý vhled do tématu můžete poskytnout také rozhovorem s lidmi, kteří mají zkušenosti ve stejném nebo příbuzném oboru. To se bude hodit zejména, pokud nemáme tolik osobních zkušeností, ale přesto chcete napsat hodnotný článek, který bude zajímavý pro vaše publikum.

Zaměřte se na klíčová slova

Kromě relevance článku pro cílovou skupinu má na vyhledávání zásadní vliv práce s klíčovými slovy. Nejste-li expert na SEO, nevadí. Dobrou zprávou je, že se jím stát ani nemusíte; platí základní pravidlo, že jeden článek by měl být optimalizovaný pro jedno klíčové slovo.

Pro úspěch ve vyhledávačích je naprosti zásadní najít klíčová slova, která se reálně vyhledávají. To znamená, že pokud pro článek zvolíte klíčové slovo, typicky brandovou frázi nebo specifickou kombinaci slov, kterou nikdo nezná, logicky ji nebude vyhledávat a váš článek se nebude zobrazovat, i kdyby byl pro čtenáře obsahově relevantní.

Jedním ze způsobů, jak zjistit, která klíčová slova jsou pro článek nejvhodnější, je provést průzkum klíčových slov pomocí nástrojů, jako je Google Keyword Planner nebo Ahrefs‘ Keyword Explorer. To vám pomůže zjistit, co lidé zadávají do vyhledávačů, když hledají informace o odpovídajícím tématu a jaké výrazy používají. Kromě průměrné vyhledávanosti určitě zhodnoťte i konkurenčnost klíčového slova a a zvažte, zda by se vám v rámci optimalizace blogu a jeho vyhledatelnosti nevyplatilo zaměřit příspěvek specifičtěji, např. použitím víceslovného názvu.

Klíčová slova používejte efektivně

Optimalizace blogu vyžaduje nejen definici vyhledávaných klíčových slov, ale i jejich efektivní umisťování v rámci článku. Znalost míst, ve kterých byste měli klíčové slovo nebo frázi uvádět, aby se zobrazoval ve výsledcích vyhledávání, vám pomůže už při psaní článku, aby zněl co nejpřirozeněji.

1. Název článku

Zakomponujte vaši klíčovou frázi do názvu příspěvku. Pomůžete tím nejen vyhledávačům, ale i čtenářům, kteří díky jeho relevanci a atraktivitě budou spíše motivovaní na článek kliknout a číst. Klíčové slovo umistěte nejlépe na začátek názvu a ujistěte se, že název není příliš dlouhý ani krátký.

Název článku by kromě klíčového slova nebo fráze měl obsahovat také číslo, přídavné jméno a samozřejmě zaměření článku, které by mělo odpovídat obsahu článku.

2. Adresa článku

Optimalizace blogu často vyžaduje také úpravu URL adres. Linky, které vypadají např. takto www.domena.cz/2017/12/12-?p=17996 určitě nejsou stejně atraktivní jako www.domena.cz/blog/jak-ziskat-lepsi-navstevnost. Cílem linku je nejen relevance pro vyhledávače (když v URL použijete klíčová slova), ale i snadná orientace pro uživatele.

Pokud nevíte, jak název URL upravit a používáte WordPress, přihlaste se do systému a jděte do nastavení a klikněte na trvalé odkazy. Jako základní nastavte Název příspěvku, případně linky se strukturou, která vám bude nejvíce vyhovovat.

3. Podnadpisy

Pro svůj článek připravte strukturu, kterou definují podnadpisy. Pomáhají pochopit text a jeho obsah. Klíčová slova by se měla objevovat i v nich. Hned po názvu článku mají váhu nadpisy H2, jež představují hlavní kostru článku.

Nezapomeňte, že článek můžete dělit i dále použitím nadpisů H3, H4 atd., zejména pokud je delší a rozdělení v něm dává smysl pro snazší orientaci.

4. Obsah článku

Klíčová slova rozhodně patří do obsahu článku. Nemusíte přitom používat jen hlavní klíčové slovo; nebojte se ani synonym, která váš text obohatí a zároveň se vyhnete nepřirozenému opakování jednoho slova nebo fráze. Nemusíte se přitom bát horšího ranku, Google synonyma spolehlivě pozná a může váš článek ve vyhledávání ukazovat dokonce na synonyma, ne vámi zvolené klíčová slova, pro která jste článek optimalizovali.

5. Obrázky

Obrázky jsou důležitou součástí blogových příspěvků. Je-li váš článek ktátký, obrázky použít můžete a nemusíte, u delších článků ale určitě pomáhají čtenářům pochopit téma a usnadňují jim porozumět vašemu sdělení a jeho kontextu.

Obrázky je možné optimalizovat pro vyhledávače; klíčové slovo použijte v názvu obrázku a alt popisku, aby Google dokázal určit, která slova z vašeho příspěvku jsou nejdůležitější. Při používání klíčových slov v alt popiscích myslete na to, že tento typ popisku by neměl být nástrojem pro SEO, ale pomáhat zlepšit přístupnost. Více o přístupnosti si můžete přečíst v mém článku

6. Meta tagy

Metatagy jsou důležitou součástí optimalizace blogu vyhledávače. Nejenže pomáhají vyhledávačům určit, o čem váš web je, ale také zvyšují pravděpodobnost, že se váš web zobrazí ve výsledcích vyhledávání. Existují dva hlavní typy metatagů: title, který by měl mít cca 30 znaků a description, jehož délka by měla být mezi 150 a 200 znaky. Oba by měly obsahovat klíčová slova související s tématem vašeho článku. Pro optimalizaci doporučuji YOAST SEO nebo RankMath.

Pohlídejte hustotu klíčových slov v jenom článku

Už jste si zvolili klíčová slova a pustili se do optimalizace blogu? Ještě zadržte. Kolikrát byste vlastně měli v jednom článku zvolená klíčová slova (slovo, frázi) použít? Rozhodně neplatí, že čím více, tím lépe. Přestože vám nikdo neřekne, jaký by měl být přesný počet klíčových slov na stránku, aby se text zobrazoval na dobrých pozicích ve vyhledávačích, obecné doporučení říká, že 1-2 % textu by měla být právě klíčová slova.

Máte-li obecnější, krátké a konkurenční klíčové slovo, opakujte klíčovou frázi vícekrát. Naopak, je-li vaše fráze delší a konkrétnější, ideální bude menší hustota, aby se klíčová slova v textu neopakovala příliš často a text působil přirozeně.

Obsah článku prolinkujte

Článek na blogu je možné prolinkovat interními i externími odkazy. Interní odkazy jsou ty, které vedou na jinou stránku v rámci vašeho webu. Může jít o související článek, nabídku služeb i magnet, díky kterému získáte více zájemců o newsletter či jiné lákadlo, např. e-book. Interní odkazy byste měli mít předem promyšlené a uspořádané, aby usnadnily orientaci nejen vyhledávacím robotům, ale hlavně čtenářům.

Když odkazujete na jinou webovou stránku, jde o externí odkaz. Externí odkazy slouží k doporučení obsahu na jiném webu nebo podpoře vašich myšlenek a konceptů, o kterých píšete v příspěvku na blogu. Měly by ale používat střídmě; pokud čtenář nemá důvod na některý z těchto odkazů kliknout, nemá cenu jej do příspěvku vůbec zařazovat. Na druhou stranu, pokud v článku uvádíte např. data z výzkumu, je dobré zdroj uvést vždy, protože uvedení zdroje stylem „podle jednoho nedávného výzkumu…“ nepůsobí přesvědčivě.

Dejte pozor na strukturu článku

Při přípravě článku k publikaci dělají nejen začátečníci, ale i ostřílení bloggeři chyby v nastavení struktury článku. Pamatujte, že struktura článku by měla být logická; článek by měl obsahovat jediný titulek (H1), následovat by měly nadpisy nižších řádů. U kratších článků jsou to typicky nadpisy H2. Rozvíjíte-li myšlenku z odstavce H2, další podnadpisy by měly být označené H3. Za odstavcem H3 může následovat další H2, nikdy ale H1, která patří pouze titulku vašeho článku.

Jak psát blog, optimalizace blogu, struktura článků na blogu vizualizace

Pište pro lidi, ne pro vyhledávače

Při psaní jakéhokoli typu obsahu byste jej měli vždy vytvářet nejprve pro lidi a až poté pro vyhledávače. Proč? Vyhledávače hodnotí relevanci výsledků vyhledávání např. tím, kolik času člověk, který klikl na výsledek vyhledávání, stráví na vašich stránkách. Pokud otevře váš web a ihned jej opustí, protože obsah není relevantní a nikdo ho nechce číst, promítne se to i ve výsledcích vyhledávání. To je dáno tím, že pro Google je uživatelská přívětivost vším. Nabízí službu vyhledávání a chce, aby s výsledky, které ukazuje, byli lidi spokojení. Je proto důležité, aby vaše články byly pro danou cílovou skupinu skutečně zajímavé a přínosné.

Jak funguje indexace blogových článků ve vyhledávačích?

Index vyhledávačů je soubory miliard procházených webových stránek, které jsou tzv. indexované. Když něco hledáte na Googlu, vrátí vám stránky, odpovídající vašemu dotazu a pak vám je zobrazí v pořadí podle jejich relevance.

Funguje to tak, že vaše příspěvky na blogu posílají crawlery (roboti) do speciální části serverů Google, kde se ukládají všechna data o těchto příspěvcích. Kdykoli někdo vyhledává informace, Google prochází index a hodnotí jednotlivé výsledky podle toho, jak relevantní je podle něj daný výsledek v porovnání s tím, co bylo zadáno do vyhledávacího řádku.

Faktory, které ovlivňují pozice ve vyhledávačích

Optimalizace blogu s použitím klíčových slov jako taková spolehlivě nezajistí první místa ve vyhledávačích. Google pro hodnocení relevance obsahu používá kolem 200 faktorů (kompletní seznam si můžete přečíst zde). Je tedy možné, že přestože svůj blog skvěle optimalizujete, na prvních příčkách se objevovat nebudete. Na co byste se dále měli zaměřit, abyste vaše články či jiný obsah webu pomohli posunout výše?

  1. Kvalitní obsah webových stránek
  2. Technická optimalizace pro vyhledávače
  3. On-site optimalizace pro vyhledávače
  4. Zabezpečení webu
  5. Zvýšení autority domény (více zde)
  6. Vytvoření portfolia zpětných odkazů a ověření jejich kvality
  7. Technický stav vašeho webu, např. rychlost (více zde)
  8. Responzivita webu
  9. Uživatelská přívětivost
  10. Reputace vaší značky
  11. Linky a sdílení na sociálních sítích
  12. Informační architektura webu
  13. Přístupnost webu (více zde)
  14. Informace o vašem podnikání, např. Google Business Profile

Jak dlouho trvá, než se článek začne zobrazovat ve výsledcích vyhledávání

Přesná doba, za kterou se nový příspěvek začne zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, závisí na tom, jak konkurenční jsou klíčová slova a v jakém stavu je váš web. Teoreticky však platí, že pokud máte dobře napsaný článek, optimalizovaný jak pro čtenáře, tak pro vyhledáváče, měli byste během několika týdnů od zveřejnění začít zaznamenávat návštěvnost z Googlu.

Vliv na pozice má i konkurenceschopnost klíčového slova. Ta závisí na tom, kolik lidí (konkurenčních webů) se na něj zaměřuje. Pokud by např. někdo do vyhledávače zadal „Optimalizace blogu: Jak psát články, které budou vidět ve vyhledávačích“, nejlepší relevanci přinese tento příspěvek, který právě čtete a vyhledá se okamžitě. Pokud by si ale zadal frázi „optimalizace blogu“, která je o dost konkurenčnější, můj článek by se nejspíš zobrazil až za první stranou a tam už se snižuje pravděpodobnost, že se k němu někdo dostane.

Jinými slovy, pokud existují desítky nebo stovky jiných webových stránek, které se umisťují vysoko ve vyhledavacím indexu a které stejné téma pokrývají natolik dobře, že je nikdo jiný nemůže překonat (nebo alespoň ne snadno), pak je velmi obtížně se na první stranu dostat.

Jak zajistit vyšší návštěvnost blogového článku

Blogové příspěvky lze kromě optimalizace pro vyhledávače propagovat několika různými způsoby.

Vaše články sdílejte na sociálních sítích (Facebook, LinkedIn, Twitter aj.), a pokud máte databázi odběratelů newsletteru či zákazníků, kteří souhlasili se zasíláním novinek, určitě využijte i e-mailový marketing.

Pro propagaci blogu je možné využít i placené reklamy, jako je Google Adwords, Sklik nebo reklama na Facebooku. Tento druh tematické reklamy funguje obzvlášť dobře, pokud je vyhledáváno několik souvisejících klíčových slov, které dovedou lidi, kteří na odkaz kliknou, přímo na článek. Výhodou placených reklam je i to, že se váš článek zobrazí na prvních pozicích ve vyhledávání (označený jako reklama). To je výhodné zejména u článků s vysoce konkurenčními klíčovými slovy, u kterých by jinak nebylo šancí, že by přivedly požadovanou návštěvnost na web.

Pořád si nejste jistí, jak psát blog a optimalizovat jej pro vyhledávače?

Nejste-li si ani po přečtění článku jistí, jak psát blog a správně zvolit a umístit klíčové slovo, dejte mi vědět a pomůžu vám problém vyřešit. Nezapomínejte také na to, že optimalizace blogu jako taková není samospásná; pro lepší výsledky ve vyhledávání je třeba mít web ve skvělé kondici. Nabízím služby analýza webu a optimalizace webů, včetně rychlosti načítání webových stránek, o které si můžete přečíst můj další článek. V případě zájmu mě kontaktujte, ráda se vám budu věnovat.