UX design a byznys: 5 důvodů, proč dává smysl zaměřit se na uživatele

Čvc 18, 2022 | Business, UX/UI design

V digitálním světě a velké konkurenci napříč obory je uživatelský zážitek vším. Proč? Protože vaši potenciální zákazníci, klienti nebo uživatelé nikdy nebudou trávit čas na vašich webových stránkách, pokud nebudou intuitivní a snadno použitelné. I ten nejuhlazenější design se vymstí, pokud nebude sloužit lidem, kteří je používají. Podívejme se na 5 důvodů, proč byste měli UX designu věnovat pozornost.

Jak tedy na zdánlivě přeplněném trhu vyniknou vaše služby? Pokud jde o digitální produkty, odpověď je jednodušší, než se zdá. Zaměříte-li se na design uživatelského prostředí (UX design), můžete zajistit, aby uživatelé měli při interakci s vaším produktem pozitivní zkušenosti. Přitom nezáleží na tom, jak velkou firmu vlastníte; můžete být živnostník i velká firma.

Co je UX design

UX design se zaměřuje na uživatele a uživatelskou zkušenost. Je o zvyšování spokojenosti uživatelů prostřednictvím zlepšování použitelnosti, přístupnosti, intuitivnosti používání, ale i radosti z interakce mezi uživatelem a produktem. Cílem práce je vytvořit produkty, které přináší smysluplné a relevantní zkušenosti uživatelům, kteří je používají.

Nezahrnuje jen digitální produkt samotný, ale i další aspekty, jako branding, grafika, použitelnost, funkce a benefity. Klade důraz na potřeby, cíle, motivace a chování uživatelů s tím, že se snaží minimalizovat nejistotu a zmatek, které mohou vznikat při interakci s produktem (webovými stránkami, aplikacemi aj.)

Někteří lidé si myslí, že design je to, jak produkt vypadá. Ale samozřejmě, pokud půjdete víc do hloubky, design je o tom, jak produkt funguje.

Steve Jobs

UX design nestojí na názorech či domněnkách zadavatele, týmu či UX designera. Je založený na datech, reálných potřebách, preferencích a chování uživatelů, přičemž k jejich zjišťování využívá výzkumné metody (např. rozhovory, dotazníky, multivariantní testy aj). Teprve na základě dat se navrhuje produkt samotný, který se dále testuje a jeho použitelnost se verifikuje dalšími testy.

Jak poznáte hodnotu UX designu?

Vzhledem k tomu, že UX design je komplexní a specializovaná disciplína, pro nezasvěcené často není jednoduché tento obor pochopit.

Některé firmy staví UX do základů své byznys strategie (IDEO, Uber, Dropbox, Google aj.), jiné mu nevěří, protože nechápou hodnotu, kterou přináší. Patříte-li do druhé skupiny, pak věřte, že pokud UX designu date šanci, jeho výsledky spolehlivě poznáte. Jakých je 5 zásadních přínosů, které vašemu byznysu UX design přinese?  

1. UX design zlepšuje obchodní výsledky

UX design pomáhá pochopit, co uživatelé od webu očekávají a jak jej používají v kontextu své motivace a cílů. Pokud se jim váš web líbí a najdou, co hledají, je pravděpodobné, že budou vytvářet konverze (přihlašovat se k odběru newsletteru, nakupovat, kontaktovat vás). Na uživatelskou přívětivost svého webu se můžete zaměřit ideálně už při jeho výrobě, ale i po spuštění, kdy webové stránky neplní své cíle.

Řekněme, že máte e-shop, který prodává inovativní produkty. Chcete zvýšit prodej těchto produktů, ale vaši uživatelé:

  • nemohou najít, co hledají,
  • nevědí, jak se v nabídce zorientovat a jsou z ní zmatení,
  • neví, jak váš web používat,
  • nedůvěřují vašemu webu, protože je pomalý, vypadá zastarale nebo působí neprofesionálně.

Výsledkem je frustrace, nedůvěra, zmatenost a nulové nákupy. Jinými slovy: máte problém. Dobrou zprávou ale je, že vám jej UX design může pomoct vyřešit.

žena drží telefon, další lidé zapistují poznámky. Článek výhody UX designu pro byznys
Uživatelské testování pomůže pochopit příčiny problémů i verifikovat domněnky

Problém se zpravidla řeší prostřednictvím analýzy dat, uživatelského výzkumu a testování a na základě výsledků se navrhne řešení nevyhovujícího stavu. Pokud má váš web problém s použitelností nebo přístupností, např. po spuštění nových funkcí nebo redesignu, můžete na základě zpětné vazby od uživatelů zlepšit uživatelskou zkušenost a tím i obchodní výsledky. Uživatelské testování můžete také doplnit odbornou analýzou technických parametrů webových stránek.

2. UX design zvyšuje důvěru a loajalitu ke značce

Značka vaší firmy je důležitá. Právě díky ní se odlišujete od konkurence a je to nástroj, který používáte k tomu, aby si vás lidé vybrali místo konkurenční nabídky.  

Loajalita zákazníků je jedním z nejdůležitějších ukazatelů, protože věrní zákazníci u vás s větší pravděpodobností nakoupí znovu a řeknou o vaší značce svým známým, což pro vás znamená zvyšování povědomí o vaší značce a vyšší tržby.

ux design může zvednou konverze až o 400%

Loajalita zákazníků ale nepřichází jen tak; než se k vám zákazníci budou opakovaně vracet, musíte se postarat o to, aby s vaší značkou měli vynikající zkušenosti. Klíčové je přitom zajistit, aby byl design uživatelského zážitku (UX) jádrem všeho, co jako firma děláte: každý produkt nebo služba by měly být vytvořeny s ohledem na UX, aby se uživatelé při jejich používání cítili pohodlně a chtěli se k nim v budoucnu znovu vracet.

3. Dobrý UX design vede k lepším umístěním ve vyhledávačích

Vyhledávače se starají především o uživatelský zážitek. Čím lépe váš web pomáhá jejich uživatelům, tím vyšší pozici ve výsledcích vyhledávání získá. To vás motivuje k tomu, abyste se zaměřili na návrh UX, což v konečném důsledku vede k lepšímu webu a vyšší návštěvnosti.

Při určování pořadí webových stránek používají Google i Seznam mnoho různých faktorů (u Google je to přes 200 faktorů). Jedním z těchto faktorů je uživatelská zkušenost, takže je logické, že lepší UX design (spolu s optimalizací pro vyhledávače a optimalizací rychlosti) povede k lepšímu umístění ve vyhledávačích.

UX design SEO základní faktory, z nichž kvalita obsahu, UX, responzivita a reputace značky mohou být zlepšeny dobrým UX designem

4. UX design vám pomůže pochopit vaše koncové zákazníky

UX design umožňuje pochopit uživatele pomocí odpovědí na řadu otázek. Proces začíná výzkumem a pokračuje fází vlastního návrhu, testování a ověřování. Výsledkem je pochopení potřeb, cílů, motivací a chování uživatelů, kteří interagují s webovými stránkami (či jakýmkoli jiným produktem), tedy vašich potenciálních zákazníků.

Znalost koncových uživatelů umožňuje prioritizovat funkce, které potřebují. Máte-li např. cestovní kancelář a víte, že vaši uživatelé chtějí ušetřit peníze při plánování dovolené, pak je funkce, která jim umožní vybrat si různé balíčky služeb mnohem důležitější než e-book o historii cílové destinace. Navíc až budete koncipovat další nabídku zájezdu, můžete ji mnohem efektivnější zacílit na potřeby uživatelů.

UX design proces práce na produktu - začíná se pochopením uživatele, ne designem samotným

Znalost těchto a dalších informací vám pomůže vytvořit funkční prostředí pro uživatele, aby mohli rychle a efektivně dosáhnout toho, co chtějí, protože toto prostředí mnohem lépe reflektuje jejich potřeby a cíle.

5. UX design zvýší konkurenceschopnost

Uživatelská zkušenost je důležitou součástí konkurenceschopnosti produktů. Může vám pomoci přilákat nové zákazníky, udržet si ty stávající a zvýšit příjmy snížením nákladů na zákaznickou podporu a zlepšením kvality (nejen) digitálních produktů. Jak?

UX pomáhá odlišit vaše produkty od produktů konkurence, jejíž nabídky mají podobný charakter; to znamená, že pokud máte uživatele, kteří váhají mezi vaším produktem a produktem konkurence, díky webovým stránkám, zaměřeným na uživatele, se vám spíše podaří je přesvědčit, že chtějí právě váš produkt. Výsledkem je vytvoření konkurenční výhody, která může pomoct zvýšit podíl na trhu díky pochopitelnosti, intuitivnosti a snadnosti používání prezentace (či aplikace), která je s produktem spojená.

Co tedy UX design znamená pro vaše podnikání?

Co tedy UX design znamená pro vaše podnikání? Chcete-li, aby vaši zákazníci (nebo uživatelé) byli s vaším produktem nebo službou spokojení, budete muset zajistit, aby jim dávaly smysl a pochopili, jak váš produkt funguje a proč by ho vůbec měli potřebovat.

Klíčem k úspěchu je poskytnout uživatelům dobrou zkušenosti při procházení vašich webových stránek a v tom UX design hraje důležitou roli. Čím více se zaměříte na uživatele, tím větší je pravděpodobnost, že se na váš web vrátí a bude ho používat znovu.

Dobré uživatelské rozhraní navíc usnadňuje vyhledávačům vyšší hodnocení vašeho webu, což pomáhá organické návštěvnosti ze stránek s výsledky vyhledávání. Celkově lze říci, že UX design zajišťuje lepší výsledky, protože je zaměřen na zlepšení celkového zážitku z interakce a používání vašeho webu nebo aplikace k zamýšlenému účelu uživatelů.

Zdroje článku:

https://cavaon.com/user-experience-ux-the-importance-of-understanding-the-users-needs/

https://www.interaction-design.org/literature/topics/ux-design

https://mentalstack.com/blog/benefits-of-ux-design

https://usabilitygeek.com/how-understanding-ux-benefits-digital-businesses/