Web portfolio, které jde s dobou: 3 tipy, na co nezapomenout

Úno 16, 2022 | Tipy a triky, Webové stránky

Ať už jste freelancer, věnujete se nějaké kreativní profesi, řemeslu nebo třeba daňovému poradenství, budete dříve nebo později hledat způsob, jak povědomí o svých službách rozšířit mezi potenciální zákazníky. Jak má vypadat moderní web portfolio, pokud se rozhodnete pro vlastní webové stránky?

Píše se rok 2022 a ten, kdo není na na internetu, jako by nebyl. I když se takové tvrzení může zdát trochu přehnané, pravda je taková, že být online se vyplácí. Jistě, můžete spoléhat na staré dobré ústní doporučení, ale proč si dostatečný objem zakázek nepojistit, že?

Tím, že budete na internetu, zvýšíte šance, že na vás narazí i klienti, kteří by se o vás jinak neměli šanci dozvědět. To za předpokladu, že budete mít web optimalizovaný pro vyhledávače, tedy budete vyhledatelní a neskončíte na konci seznamu Googlu či Seznamu. V každém případě, zakázky je mnohem lepší odmítat, než jich mít nedostatek, proto se pojďme podívat na to, k čemu je web portfolio dobré a proč stojí za to věnovat mu čas.

Jaký typ portfolia zvolit?

Jednoduché vizuální web portfolio

„Volnonožci“ napříč obory mohou své plánované portoflio využívat hned několika způsoby. Stránky mohou fungovat čistě jen jako ukázka realizovaných projektů, která je ryze vizuální. Nemějte obavy, pokud nejste zkušený designér; vytvořit takový web zvládnete i sami. Stačí si vybrat a nainstalovat vhodnou šablonu, nahrát obrázky, přidat své kontaktní údaje a publikovat. Nemusíte se trápit s profesionálními texty, řešit informační architekturu webu ani pravidelně publikovat obsah. Tento typ online portfolia můžete vytvořit nejen na WordPressu, ale i na Webnode, Miowebu, v Canvě či jiném řešení. Jen dávejte pozor na pravidelné poplatky; ne vždy se vám provoz webu totiž vyplatí.

Obsáhlejší web portfolio

Nestačí-li vám jednoduchý web s ukázkou své práce, můžete zvolit obsáhlejší variantu. Ta může kromě obrázků obsahovat např. stránku o vás, nabídku služeb, případové studie i blog s tipy a zajímavým obsahem z vašeho oboru. V tomto případě si ještě před výběrem vhodné šablony ujasněte, co přesně na webu budete publikovat a jak bude rozložený obsah. Teprvě potom se podívejte na šablony a zkuste vybrat tu, která bude nejvíce splňovat vaše představy. Šablona vám nemusí vyhovovat po grafické stránce, protože fonty a barvy si v ní můžete jednoduše změnit. Jde spíše o rozložení prvků a strukturu stránek.

Součástí vašeho web portfolia by měly být také reference od bývalých nebo stávajících klientů, které pochopitelně musí být reálné a zveřejněné se souhlasem konkrétních osob. Tato forma doporučení v Česku funguje skvěle, proto se nebojte svými úspěchy pochlubit.

Sami nebo s odborníkem?

Jak už jsem zmínila, web portfolio můžete vyrobit sami např. na WordPressu či jiných platformách. Jestliže nejste „ajťácký“ typ, doporučovala bych obrátit se na odborníka, který pro vás web vytvoří. Je fakt, že profesionální řešení není zadarmo, ale bude pro vás nejméně bolestivé a ušetří vám spoustu času a často i trápení. Navíc bude skvěle vypadat, bude se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, bude splňovat technické i grafické standardy a zároveň vás bude repezentovat tak, jak si zasloužíte.

Pokud se rozhodnete pro spolupráci s profesionálem, webaře rozhodně nevybírejte jen na základě příznivé ceny. Nezapomeňte si vyžádat a projít seznam referencí, včetně kontaktů a ptejte se na zkušenosti. Jedině tak budete mít jistotu, že vám dodá produkt, který funguje tak, jak má. Více tipů k výběru webdesignéra později najdete v článku, který právě připravuji.

3 tipy pro výrobu portfolia svépomocí

Rozhodli jste se vyrobit si webové portfolio sami? Super! Web bude vaší osobní vizitkou, proto nespěchejte a dejte si na něm záležet, aby vás dobře reprezentoval. Na co byste se měli zaměřit?

1. Funkčnost

Dbejte na to, aby váš web běžel tak, jak má. Pokud návštěvníka vaší webové prezentace přivítá 10 sekund čekání, rozsypaný text, prázdné rámečky místo fotek, neaktuální kontaktní údaje nebo hláška, že stránka není zabezpečená, zakázky se vám příliš nepohrnou. Webové portfolio nemusí být komplikované nebo zbytečně rozkošatělé, ale vyplatí se mu věnovat péči a pravidelně ho aktualizovat, a to nejen obsahově, ale pokud je WordPressu, zejména technicky.

2. Uživatelská přívětivost

Dejte si záležet na tom, aby potenciální zákazníci při návštěvě vašeho webu na první dobrou zjistili, co jim nabízíte. Nezahlcujte je slovní vatou a srozumitelně vysvětlete, čemu se věnujete a jak jim můžete pomoct. Myslete také na to, že stále více lidí při hledání na internetu používá smartphone. Proto je důležité, aby vaše prezentace služeb byla responzivní – korektně se zobrazovala jak na monitoru počítače, tak i na displeji mobilu.

3. Poutavý obsah bez chyb

Pravopisné chyby, překlepy a neobratné formulace. To jsou časté nešvary, které působí neprofesionálně a dokážou zbytečně srazit i jinak propracovaný web. Proto jazykovou stránku své prezentace nepodceňujte. Pokud čeština není vaší doménou, svěřte vytvoření textů buď profíkovi, případně alespoň někomu, komu to s češtinou jde trochu lépe.

Jak zvýšit dosah online webového portfolia?

Rozhodnutí, co o sobě světu prozradíte a jakou formu k tomu zvolíte, je čistě na vás. Jisté ale je, že ve chvíli, kdy zakázky nepřehazujete vidlemi, může být web portfolio zajímavým zdrojem nových klientů. A skvělé je, že ji na rozdíl od ústního doporučení můžete podpořit reklamou. Tu můžete zkusit na různých místech v závislosti na oboru a vačí cílové skupině; někomu funguje reklama na Facebooku, jiným na Google a Seznamu. Nastavení reklam nepodceňujte. Tuto část se vždycky vyplatí přenechat odborníkům a nejlépe těm, kteří mají skvělé reference.

Děsí-li vás náklady na reklamu nebo se do této formy propagace nechcete pouštět, doporučila bych vám optimalizaci pro vyhledávače. To znamená, že když bude někdo vyhledávat služby z vašeho oboru, měli byste se relevantně zobrazovat, alespoň na některá klíčová slova. To vám zajistí organickou návštěvnost a ideálně i nové zakázky.

Poznámka: často se setkávám s tím, že klienti chtějí webové stránky, ale neřeší ani SEO, ani neplánují investovat do reklamy. Sebelepší a sebekrásnější web bez další práce tak s největší pravděpodobností nebude naplňovat své cíle. Jedinou výjimkou snad může být, když máte okruh stálých zákazníků a lidí, kteří vás znají (jste např. online podnikatel na FB) a organickou návštěvnost tak neřešíte, protože klienti na váš web chodí rovnou nakupovat.

Chcete své web portfolio svěřit odborníkovi?

Pokud si nejste jistí, jak začít, nebo jste začali a postupem práce jste se dostali jste se do slepé uličky a hledáte parťáka pro dokončení webu, dejte mi vědět, pomůžu vám projekt dokončit. Spolupráce může probíhat formou konzultací v průběhu i po dokončení vašeho projektu nebo vaše web portfolio vytvořím od A do Z k vaší plné spokojenosti.