Webová vizitka pro vaši prezentaci: jaké jsou druhy a jak na její výrobu

Dub 14, 2022 | Tipy a triky, Webové stránky

V dnešní době se vyplatí být vidět na internetu. Přemýšlíte-li o malé firemní prezentaci nebo se chcete odlišit od konkurence a představit svůj vlastní atraktivní online životopis s portfoliem a začít sbírat zakázky i jinak, než po telefonu, řešením může být webová vizitka.

Typy webové vizitky

Jak už název napovídá, webová vizitka rozhodně není rozsáhlý ani komplikovaný projekt. Jedná se o prezentační web v řádu maximálně několika málo stran.

Mini webová vizitka

Úplně nejmenší a nejlevnější možné řešení je mini webová vizitka, která vypadá opravdu jako vizitka. Jde o web s jedním blokem, kde uvedete např. název firmy a kontaktní údaje. Určitě se sem nevejde seznam služeb ani fotogalerie, proto se možná ptáte, k čemu je takové řešení dobré. Odpověď může být situace, kdy máte zakoupenou doménu, ale neplánujete realizovat velkou prezentace. Zároveň nechcete, aby se při zadání vaší domény do adresního řádku zobrazila hláška, jako je na obrázku.

doména bez obsahu

Máte-li doménu např. na vizitkách či polepech, ale není na níc žádný obsah, můžete problém vyřešit mini vizitkou, aby vaši potenciální zákazníci získali alespoň kontaktní údaje, když na váš web přijdou. Toto řešení vás u profíka vyjde velmi levně nebo si vizitku můžete vytvořit i sami. Není nač čekat!

Jednostránková webová vizitka

Nestačí-li vám mini webová vizitka, kde se zobrazí jen název a kontaktní údaje, využijete další možnost, která se nabízí. Jednostránková webová vizitka může obsahovat úvod, krátké představení, nabídku služeb, fotogalerii s ukázkami práce, formuláře a kontaktní údaje. Podle mých zkušeností by neměla obsahovat více než 8 sekcí, abyste návštěvníka nepřehltili informacemi a web působil příjemně a ne přeplácaně jen kvůli tomu, že se budete snažit na stránku nasoukat co nejvíc informací.

Pokud si nejste jistí, zda je jednostránková webová vizitka vhodná právě pro vás, přečtěte si můj článek Jednostránkový web: 5 situací, kdy dává smysl.

webová vizitka vinotéky
webová vizitka instalatér

Na uvedených příkladech můžete vidět webovou vizitku vinotéky a instalatéra. Jednostránková webová vizitka vůbec nemusí být komplikovaná, ale zároveň představí vaše služby, poskytne kontaktní údaje, buduje brand a pomáhá vám působit jako skutečný profesionál.

Vícestránková webová vizitka

Máte-li zájem o webové stránky, obsahující více než jednu stránku, můžete mít i vícestránkový web ( přičemž za vizitku by se dalo považovat 3 až 5 krátkých stran). Ten vám bude vyhovovat, pokud se nechcete prezentovat na jediné straně. Místo toho můžete vytvořit několik stran. Toto řešení má oproti mini vizitce nebo jednostránkové prezentaci navíc výhodu snadnější optimalizace pro vyhledávače, takže vám reálně může pomoct i k vyšší organické návštěvnosti vašeho webu.

Svépomocí nebo s odborníky?

Líbí se vám představa, že si web „poskládáte“ přesně podle sebe? Zní to lákavě, ale myslete na to, že proces výroby webu nestojí jen na výběru šablony a grafice. Nejste-li zkušený designér, počítejte s tím, že vám práce na webu zabere dost času. Vše si budete muset nastudovat, zprovoznit, otestovat a web naplnit kvalitním obsahem, který bude dávat smysl lidem a ideálně i vyhledávačům. U webu na WordPressu také nezapomeňte pravidelně aktualizovat celý systém i pluginy.

Využijete-li služeb odborníka, získáte jistotu, že se o technickou stránku webu, obsah, podporu či následnou propagaci postará zkušený člověk, který problematice rozumí. Ušetříte tím nejen čas (v případě tvorby prvního webu to můžou být desítky až stovky hodin), ale i nervy a možná i zklamání kvůli nejistému výsledku.

6 rychlých tipů pro výrobu vizitky svépomocí

Kupte si doménu a hosting

Předtím, než začnete pracovat na webu, budete muset zajistit doménu a hosting. Při výběru domény nejdřív ověřte nejen jméno domény a zda je volná, ale také zda pod daným jménem není registrovaná ochranná známka, abyste v budoucnu nemuseli řešit nepříjemnosti.

Co se týče hostingu, u jednoduššího webu o malém rozsahu bez složitých funkcí by vám v pohodě měla stačit základní varianta hostingu. Osobně moc nefandím Wedosu, protože se ním prostřednictvím svým klientů nemám dobré zkušenosti, ale ráda doporučím např. Vas-hosting.cz a Onebit.

Inspirujte se u konkurence

Máte-li doménu a hosting vyřešený, je čas nechat se inspirovat. V odbornějších kruzích tomu říkáme analýza konkurence, ale nemusíte to přehánět. Podívejte se na weby svých konkurentů v oboru (ne jiné, protože struktura obsahu u instalatéra bude jiná než u nabídky bistra) a napište si, co se vám líbí a jakou strukturu jejich web má. Zkuste vymyslet, co byste mohli přidat nebo v čem naopak ubrat, aby se váš potenciální zákazník obrátil právě na vás. Rozhodně ale konkurenci nekopírujte.

Vyberte tu správnou platformu

Už máte představu o tom, jak by měl váš web vypadat? Dalším krokem na cestě k vašemu vysněnému webu bude výběr platformy. Webové stránky můžete postavit na WordPressu, Webnode, Miowebu, v Canvě či dalších řešeních. Při výběru dávejte pozor i na náklady; ne všechny platformy jsou zdarma u některých se vám provoz může pěkně prodražit.

Podívejte se také na šablony, které pro váš projekt použijete. Šablona, která se vám líbí a odpovídá vašim požadavkům, je obvykle použitelná jen v rámci jednoho systému. Líbí-li se vám šablona pro web na WordPressu, nebudete ji moct použít na Webnodu a naopak. Před finálním rozhodnutím zhodnoťte nejen atraktivitu šablon, ale také snadnost použití platformy pro výrobu webu, její údržbu a finanční náročnost provozu.

Rozmyslete si obsah webu

Ač se to nezdá, i webový obsah se řídí spoustou pravidel, týkajících se stylu, struktury, částí textu, délky různých sekcí a podobně. Web nelze psát jako knížku ani jako básničku (pokud to není váš umělecký záměr). Jestliže se sami neživíte tvorbou webového obsahu ani copywritingem, poraďte se s někým, kdo má v oboru zkušenosti. Obsahu na svém webu se ale nemusíte bát. Navrhněte strukturu webu i texty tak, jak si jej představujete vy a odborníka nebo zkušenější přátele můžete přizvat jen ke konzultaci, aby výsledek byl perfektní.

Spusťte svůj web a hodně se ptejte

Všechno je hotové a váš web je připravené? Skvělé! Než web spustíte, zkontrolujte si jeho rychlost, responzivní zobrazení a překlepy v textech, které se sem tam můžou objevit. Všechno v pořádku? Nyní je čas vaši webovou vizitku spustit.

Po spuštění webu nezapomeňte požádat o zpětnou vazbu. Ideálně zapátrejte mezi členy vaší cílové skupiny, klidně to můžou být stávající klienti nebo přátelé, kteří by potenciálně mohli být vašimi zákazníky. Zeptejte se, jak na ně web působí, zda se dobře zobrazuje a zda na webu najdou všechny informace, které je zajímají. Tento krok nevynechávejte; pomůže vám odhalit chyby a nesrovnalosti, které na webu můžete mít.

O web se nezapomeňte starat

Majitelé webů ví, že ani dokončením prací a následnou propagací úsilí nekončí. Stále si hlídejte aktuálnost redakčního systému, widgetu i pluginů, pokud se o to systém nebo někdo jiný nestará za vás. Nezapomínejte ani na zálohování dat. Webový obsah pravidelně revidujte; vaše zkušenosti i váš osobní příběh se vyvíjí a mění. Na web přidávejte čerstvě získané dovednosti, certifikáty, novinky do portfolia a cokoliv dalšího, co ještě zlepší celkový dojem z prezentace.

Webová vizitka profesionálně a s péčí

Máte-li zájem o profesionální zpracování vašeho malého webu a technickou podporu vašeho projektu, neváhejte se na mě obrátit. Ráda vám pomůžu navrhnout prvotřídní design vašeho webu nebo formou mentoringu pohlídáme, aby práce na vaší prezentaci probíhala správně a výsledek splňoval standardy nejen ve vašem oboru, ale i z hlediska technických požadavků a dobré praxe ve web designu.