WordPress e-shop: V čem je lepší než krabicová řešení?

Bře 24, 2022 | Tipy a triky, Webové stránky

Chystáte se rozjet váš první e-shop a plánujete, na jaké platformě poběží? WordPress e-shop může na první pohled vypadat opravdu lákavě: odpadá totiž placení pravidelného poplatku, spojeného s hotovými (krabicovými) řešeními. E-shopy s WooCommerce i krabicová řešení mají svá pro a proti. Podívejme se na přínosy i nástrahy obou variant.

Výběr platformy: Začněte definicí svých požadavků

Ještě před výběrem platformy si ujasněte svá očekávání ohledně fungování i vzhledu webu. Proveďte počáteční analýzu, podívejte se na konkurenční e-shopy ve vašem oboru a poznačte si všechny funkce, které budete potřebovat nyní i v budoucnu. Podívejte se, jak vypadají oblíbená krabicová řešení na českém trhu (Shopteteshop-rychleWebnode a další) a jaké funkce, doplňky a tarify nabízí. Na základě takovéto analýzy dokážete lépe vybrat vhodné e-shopové řešení nebo vysvětlit svému programátorovi, jak si představujete svůj WordPress e-shop.

Hotové e-shopové řešení: Výhody a nevýhody

E-shopová platforma (krabicový e-shop) je skvělá v tom, že svůj byznys snadno a rychle rozjedete a můžete začít prodávat.

Podpora po ruce, rozšiřující moduly a automatizovaný proces objednávky

Součástí pravidelného poplatku za krabicový e-shop je podpora, která vám pomůže s počáteční orientací v systému. Vaše problémy vyřeší ve stanovené reakční době a nestane se, že váš e-shop několik dní nepoběží. Správci se kromě toho starají o pravidelné aktualizace, vytváří nové funkce a zlepšují ty stávající. Svůj e-shop můžete kdykoliv doplnit rozšiřujícími moduly, vytvořenými na míru celému systému. To vám dává jistotu, že takové rozšíření e-shopu proběhne bez komplikací.

Celý objednávkový proces hotového e-shopového řešení je většinou plně automatizovaný a otestovaný. To platí pro všechny kroky objednávky, napojení platební brány, zásilkových služeb i databáze zboží, z níž se objednané kusy automaticky odečítají. Součástí systému je zpravidla také napojení na fakturační systém a automatické zasílání potvrzovacích e-mailů. Systém vám nachystá štítek na balík, který jen vytisknete a můžete odesílat. E-shopová řešení za vás myslí i na soulad s platnou legislativou (například lišta pro cookies).

Otestovaný systém s jednoduchou administrací

Vývojáři krabicových řešení mají know-how, roky fungující a otestovaný systém, který neustále zlepšují. Starají se o bezpečnost a uživatelskou přívětivost e-shopu. Administrace bývá maximálně snadná tak, aby ji dokázal ovládat i člověk bez velkých technických schopností. 

Krabicové řešení je jednodušší variantou pro začínající majitele e-shopů, kteří se mohou lépe soustředit na rozjezd vlastního podnikání. E-shop jednoduše funguje, aniž byste museli řešit výpadky webu nebo nefunkčnost některých jeho prvků, integraci nových funkcí a jiné problémy v porovnání se situací, kdy si e-shop vyrábíte typicky sami. Nevýhodou krabicových řešení bývá cena, která může v dlouhodobém horizontu mnohonásobně překročit cenu za WordPress e-shop (liší se podle dodavatele).

WordPress e-shop s WooCommerce: Výhody a nevýhody

Redakční systém WordPress patří mezi open-source (zdarma dostupná) řešení a přináší mnohem více možností než krabicová řešení.

Flexibilita a jednotnost grafiky přes různé části kombinovaného webu

WordPress má oproti hotovým řešením výhodu větší flexibility, díky níž nabízí širší možnosti využití. Je ideální pro projekty, které spojují různé funkce na jednom webu: například e-shop s obsahovou sekcí nebo obsah s prodejem e-booků, služeb a další kombinace.

Na míru naprogramovaný WordPress e-shop vám dovolí graficky sladit jednotlivé části rozmanitého webu. Dá vám i volnější ruku při návrhu designu: krabicové řešení oproti WordPressu nabízí jen předpřipravené šablony. Máte-li již fungující web na WordPressu, můžete jednoduše implemetovat řešení pro prodej v rámci existujícího webu, než kombinovat krabicové řešení s WordPressovou prezentací. Čekala by vás totiž práce se dvěma stránkami webu, které musíte sladit z hlediska brandu i grafiky, což není vůbec jednoduché a v případě některých krabicových řešení dokonce nemožné (pokud se tedy nechcete přizpůsobovat neatraktivní grafice některých krabicových řešení).

Základ pro prodej a originální design

E-shop na WordPressu se dá zprovoznit poměrně levně, stačí-li vám jen opravdový základ. Programátor vytvoří jednoduchý e-shop a když se o fakturaci, zadávání dat do zásilkových systémů a další administrativu postaráte ručně, můžete si pořídit jednoduché řešení už od 15 000 Kč (což je v porovnání s krabicovým řešením v dloudobém horizontu srovnatelná cena, ale získáváte flexibilnější a perspektivnější variantu).

Tato alternativa se hodí pro malé podnikatele, kteří prodávají například vlastnoručně vyrobené produkty, odbavují nižší desítky objednávek měsíčně a neplánují větší růst. Výsledkem je, že máte profesionálně zpracovaný, originální a funkční e-shop, na který se můžete spolehnout. Když se vám podnikání rozjede, dají se jednoduše přidat další funkcionality, které budou směřovat k plné automatizaci, abyste ušetřili čas.

Chystáte se na WooCommerce svépomocí?

Pokud jste malý prodejce a nechcete platit za krabicové řešení ani za profesionála, můžete se rozhodnout vyrobit si web sami. To se hodí zejména tehdy, když nemáte vysoké obraty, takže je dost možné, že si nevyděláte ani na samotný provoz krabicového řešení. Většinu úvodního nastavení ve WP zvládnete i sami, i když vás čeká spousta samostudia, testování a postupu metodou pokus-omyl. Pokud nejste technický typ, pravděpodobně budete mít problém s implementací platební brány, zásilkových služeb, fakturačních systému a dalších vychytávek.

Reálný problém nastane, když váš e-shop přestane fungovat. Pokud si se závadou nevíte rady nebo nedokážete identifikovat příčinu nefunkčnosti, čeká vás shánění odborníka, který na vás bude mít čas. Při běžné ceně 1500 Kč za hodinu se vám ale e-shop s každým problémem začne prodražovat. Upřímně? Chcete-li e-shop vyrobit sami, vsaďte místo WordPressu na krabicové řešení, se kterým si poradíte mnohem rychleji a výsledek bude vypadat profesionálně. WordPress je skvělý, ale pro kvalitní výsledek potřebujete praxi, zkušenosti a dobré technické znalosti.

Závěrečný souhrn: Klady a zápory obou řešení

V této části si přečtěte stručný výčet největších výhod a nevýhod e-shopu na WordPressu a hotového (krabicového) řešení.

WordPress + WooCommerce:

  • + Širší možnosti designu mimo předpřipravené šablony.
  • + Ideální řešení pro kombinované projekty (například e-shop s obsahovým webem).
  • + V profesionálním provedení se hodí pro větší e-shopy (ideálně do 10 000 produktů), které přerostou krabicové řešení.
  • + Vhodné pro malé podnikatele, kterým stačí základní e-shop a neplánují velký růst.
  • + Profesionální zpracování od 15 000 Kč.
  • – Pokud si web vyrábíte sami a zároveň chcete, aby e-shop dobře fungoval, budete potřebovat programátora, který vám pomůže v případě technických potíží (čímž se řešení prodražuje).
  • – V případě profesionálního řešení platíce za roční údržbu i všechny další úpravy a práce.

Hotové e-shopové (krabicové) řešení

  • + Ideální pro čistokrevný e-shop bez doprovodné prezentace.
  • + Sami nastavíte a brzy prodáváte.
  • + Dostupná podpora, která řeší vaše potíže i počáteční dotazy.
  • + Pravidelný poplatek zahrnuje důležité aktualizace.
  • + Možnost rozšíření o další moduly.
  • – Velmi omezené nastavení vzhledu webu a e-shopu.
  • – Váš e-shop bude vypadat jako spousta jiných, což ve stejném oboru nepomáhá odlišit se od konkurence.
  • – Cena za roční provoz vás vyjde i na 30 000 Kč, což je v porovnání s profi e-shopem na WordPressu v dlouhodobém horizontu několikanásobně dražší řešení.

WordPress nebo krabicový e-shop?

Hotová e-shopová řešení i WordPress e-shop mají svá pro a proti. Začínajícímu majiteli e-shopu může krabicové řešení ulehčit rozjezd a umožní mu začít brzy prodávat. E-shop na WordPressu se zase hodí pro ambiciózní podnikatele s většími projekty, kombinované weby, které mimo e-shopu zahrnují i magazín, prodej e-booků, konzultací a dalších služeb, e-learningový modul či jiný komplexní prezentační obsah. E-shop na WordPressu ocení i malí podnikatelé, kteří mají svůj styl a chtějí se odlišit od konkurence.

Hledáte partnera pro váš projekt?

Potřebujete poradit s výběrem nejvhodnějšího e-shopového řešení pro váš projekt? Obraťte se na mě a domluvte si konzultaci, během níž se podíváme na vaše představy a požadavky a pomůžu vám vybrat to nejlepší řešení.